Corticosteroïde injectie of een operatie bij Carpaal Tunnel Syndroom?

Volgens de huidige richtlijn Carpaal Tunnel Syndroom (CTS) is bij het geven van een corticosteroïde (CS)-injectie de kans op herstel binnen 4 weken is 2,5 keer zo groot als bij het geven van een placebo. Chirurgie wordt alleen overwogen bij ernstige CTS, lange duur van klachten, na conservatief beleid/CS-injectie zonder effect óf wanneer het dagelijks leven in ernstige mate beïnvloed wordt.  Er is geen bewijs voor de effectiviteit van chirurgie in vergelijking met corticosteroïdinjecties.

Door Jerosch-Herold et al. werden patiënt karakteristieken van mensen met CTS verzameld waarna zij 2 jaar lang werden opgevolgd. Informatie over de mate van verbetering van klachten en ernst van de symptomen werd via vragenlijsten verzameld.

Uit het artikel bleek dat een hogere kwaliteit van leven, een lagere mate van angst, een lagere score op comorbiditeit en minder ernstige symptomen vóór start van de behandeling, positieve voorspellers waren voor verbetering van klachten na een operatie.

Een korte duur van de klachten, geen eerdere CS-injecties en minder ernstige symptomen vóór start van de behandeling waren positieve voorspellers voor de uitkomsten bij CS-injectie.

Referentie:

Jerosch-Herold C, Shepstone L, Houghton J, Wilson ECF, Blake J.

Prognostic factors for response to treatment by corticosteroid injection or surgery in carpal tunnel syndrome (palms study): A prospective multicenter cohort study.

Door: Tim Smeijsters en Irene Nieuwesteeg